Spellingonderwijs: Slimmer, Leuker en Effectiever (groep 3-8)

 

Werkwijze:

De cursus bestaat uit 3 bijeenkomsten van 2,5 uur, waarvan de laatste bijeenkomst online. Tijdens elk cursusmoment krijg je één of meerdere huiswerkopdrachten mee, die je in de klas uitprobeert. Je bevindingen neem je weer mee als input naar de volgende bijeenkomst.

 

We gaan in op:

  • De vijfstappenmethode
  • Effectief didactisch handelen
  • Hoe maak ik mijn leerlingen spellingbewust?
  • Differentiatie bij spellingsonderwijs
  • Coöperatieve werkvormen bij spelling
  • Niet meer de methode volgen, maar er effectief gebruik van maken
  • Spelling buiten de spellingslessen om; hoe zorg ik voor transfer naar functionele en creatieve schrijfopdrachten?
  • Verlengde instructie, maar dan wel effectief en aantrekkelijk
  • Herkennen van problemen met spelling en het kiezen van passende interventies

 

De laatste bijeenkomst wordt verzorgd door een dyslexiebehandelaar van Cedin; er wordt ingegaan op het spellingsonderwijs aan kinderen waarbij er sprake is van ernstige spellingproblemen, bijvoorbeeld bij ernstige, enkelvoudige dyslexie. Het spellingproces verloopt vaak zeer moeizaam bij deze kinderen en ze bouwen vaak een (zeer) grote achterstand op. Zodra deze leerlingen in het dyslexietraject komen, zie je vaak dat ze vooruit gaan met het spellen. Wat maakt dat ze vooruit gaan? Op welke manieren kan het spellingbewustzijn gestimuleerd worden bij deze kinderen? Wat kan je als leerkracht wellicht anders doen? Er wordt tevens ingegaan op het gebruik van Letterster.

 

Voor wie? Leerkrachten groep 3-8, maar ook geïnteresseerde onderbouw leerkrachten