Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen

Herken je dat? Een kind dat ongrijpbaar voor je is? Zich verstopt, wegdroomt, onvoorspelbaar gedrag heeft of soms enorm uit de bocht kan vliegen. Je krijgt er geen grip op en het blijft je maar bezighouden. Wat is hier aan de hand? Je weet even niet meer wat je ermee moet.

 

We staan er niet elke dag bij stil, maar de invloed van trauma op de ontwikkeling en het gedrag van een kind is groot. Kinderen die te maken hebben met een complexe scheiding, verwaarloosd zijn, een ongeluk, oorlog, overlijden/verlies of andere heftige situaties hebben meegemaakt, lopen vaak vast in het onderwijs. Ze presteren onder hun kunnen, vragen veel aandacht of trekken zich juist terug.

 

Als onderwijsprofessional kun jij het verschil maken in het leven van een getraumatiseerd kind. Het gedrag van kinderen met een trauma kan soms lastig te begrijpen zijn. De invloed van trauma op de ontwikkeling is groot. Kinderen hebben hierdoor onder meer moeite met leren, met het reguleren van hun emoties en gedrag en met vertrouwen in zichzelf en de ander.

 

Tijdens deze workshop maak je kennis met hoe het bieden van traumasensitief onderwijs kan bijdragen tot het vergroten van veerkracht en het gevoel van veiligheid van getraumatiseerde kinderen.

 

Na deze workshop kun je anders kijken naar kinderen met wat eerder voor jou misschien wel storend gedrag was. Of sterker nog: gedrag waarvan je zegt dat het je energie wegzuigt.

 

De workshop zal worden gegeven door Marga Douben, orthopedagoog van Praktijk Op Weg te Alphen aan den Rijn.

 

Als je naar deze workshop komt, is het fijn als je vooraf heel kort een situatie beschrijft waarbij jij het gevoel had dat je het niet meer onder controle had. Of een situatie dat je een kind wilde helpen en dat je niet meer wist hoe? Of een concrete situatie waarvan je weet dat het gaat om een getraumatiseerd kind.