Ontstaan en aanpak van 'probleemgedrag'

Gijs H. van Gemert was bijzonder hoogleraar ‘Zorg voor ernstig geestelijk gehandicapten’ aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij was tevens manager van een expertisecentrum in een grote zorginstelling. Het Centrum voor Consultatie en Expertise (CCE) benoemde hem als een van de ‛Hollandse Meesters’.

Onder zijn leiding focussen we in deze workshop op de hoofdlijnen van de benadering van leerlingen met (ernstige) gedragsproblemen.

- Een gedragsprobleem is geen persoonlijk kenmerk van de leerling, maar een relationeel/situationeel gegeven, met betrokkenheid van leerling, leraar, het schoolsysteem, ouders.

- Leerlingen met probleemgedrag vragen niet om een strak programma, maar om een soepele, dialogische benadering. Investeer niet in het oplossen van problemen, maar richt je op herstel en ontwikkeling.

- Creëer een uitnodigende, pedagogisch georiënteerde leeromgeving, die ruimte biedt aan leerling en leraar. Nodig uit tot wederzijdse verantwoordelijkheid.

- Oude gewoontes doen plaatsmaken voor nieuwe kost tijd, 'quick fixes' zijn onmogelijk. Geduld is een schone zaak.

- Inclusie is het middel bij uitstek om zin en betekenis te geven aan wat de school biedt. Leraar en school vormen het venster op de samenleving.

 

Gijs ven Gemert heeft het hoofdstuk 'Moeilijk verstaanbare dwarsliggers' geschreven in het boek 'Persepctieven op inclusief onderwijs' (Sofie Sergeant en Peter de Vries). Ter voorbereiding zal dit hoofdstuk gedeeld worden met de deelnemers.