Aanbod

Naar overzicht

Een waardevolle kunstles

Ontdekkingstocht naar een waardevolle kunstles

Creatieve vakken zijn belangrijk voor het welzijn en ontwikkeling van ieder mens. We horen vaak dat leerkrachten ondersteuning willen bij het geven van een kunstles. Deze training is bedoeld om te inspireren en motiveren, en eventuele onzekerheden weg te halen. Zo ontstaat er ruimte om met plezier en vertrouwen kunstlessen te geven — voor zowel leerkracht als leerling. Op die manier wordt de kunstles een waardevol en vanzelfsprekend onderdeel van het curriculum.

Bij Proces Gerichte Didactiek (PGD) geef je als leerkracht richting aan wat je leerlingen doen .. maar ligt het eindproduct niet vast. Het gaat om het initiëren van een creatief proces door te kijken naar: wat weten we al, waar kunnen we meer informatie vinden en wat kunnen we ontdekken?

Door te experimenteren ervaren we de mogelijkheden om eigen kunst te creëren. We geven geen oordeel over de creaties in de zin van goed of fout, mooi of lelijk, maar benoemen wat we zien of horen. We richten ons op het proces, waardoor je gedifferentieerd kunt werken en elke leerling een eigen ontwikkeling en ervaring doormaakt.

Voor wie?
Leraren die op zoek zijn naar praktische handvatten voor het geven van beeldende en/of muzieklessen.

Wat kun je verwachten?
We nemen je mee in de stappen van procesgericht werken en creatief denken. Door actief te onderzoeken en te experimenteren, zonder verwachting, krijg je inzicht in hoe je creatieve vakken als beeldend werken en muziek kunt combineren. Deze vakoverstijgende training laat je op speelse en inspirerende wijze ervaren wat de meerwaarde is van kunsteducatie — niet losstaand, maar geïntegreerd in je onderwijspraktijk.

Bijeenkomst 1. Inspiratiebijeenkomst
Kennismaking met beeldend werken en muziek en hun kernelementen. Door zelf aan de slag te gaan, ervaar je wat het maken van kunst met jezelf doet. Deze ervaring vormt de basis voor verdere verdieping.

Bijeenkomst 2. Verdieping en toepassing
Je voert opdrachten uit aan de hand van de kernelementen en wordt begeleid in het opzetten van een procesgerichte kunstles. In deze fase kies je voor beeldend werken of muziek als focus.

 

Bijeenkomst 3. Coaching en reflectie
Aan de hand van een lesbezoek, video-opname of foto’s van het proces en de gemaakte werkstukken, bespreken we de opgedane ervaringen in de klas. Wat ging goed? Wat waren de uitdagingen? Wat heb je nodig voor een waardevolle kunstles? Reflectie, tips en ondersteuning helpen je verder.

Bijeenkomsten

Datum
Trainer
Locatie
Tijd
Aanmelden t/m
Beschikbaar
11 maart 2026
Ingrid Slangen
WIJ de Venen Bestuursbureau
Henry Dunantweg 30
2402 NR Alphen aan den Rijn
15.00 uur tot 17.00 uur
10 mrt 2026
25
06 mei 2026
Ingrid Slangen
WIJ de Venen Bestuursbureau
Henry Dunantweg 30
2402 NR Alphen aan den Rijn
15.00 uur tot 17.00 uur
10 mrt 2026
25
20 mei 2026
Ingrid Slangen
WIJ de Venen Bestuursbureau
Henry Dunantweg 30
2402 NR Alphen aan den Rijn
15.00 uur tot 17.00 uur
10 mrt 2026
25