Aanbod

Aanbod vanuit bibliotheek Rijn en Venen: Leerkracht in lezen

Pedagogische en didactische ontwikkeling
Ben jij Leerkracht in lezen?

We hebben iedere maand een leeskring over een onder- of middenbouwboek en een leeskring over een bovenbouwboek. Je kiest zelf bij welke leeskring je wil aansluiten. De leeskringen zijn onafhankelijk van elkaar bij te wonen. Natuurlijk mag je ook vaker meedoen. We hanteren een maximum van twee leerkrachten per school per keer. 
Als leerkracht ontvang je het boek dat tijdens de leeskring wordt besproken gratis vooraf én ontmoet je in veel gevallen de auteur. Zo krijg je nog meer inzicht in het boek. Ook geven we je tips over hoe je het boek in de klas kunt gebruiken en kun je het boek voor de hele klas bij ons lenen!
Lees verder

Cultural awareness - Omgaan met cultuurverschillen

30 oktober 2025
Persoonlijke ontwikkeling

Na een inleiding over wat cultuur is en hoe cultuur werkt neemt Saskia Maarse de deelnemers op interactieve manier mee op reis door de Nederlandse cultuur zoals die wordt ervaren door mensen uit andere landen - o.a. in relatie tot het onderwijs. Tegelijkertijd zal ze uitleggen waar bepaalde typisch Nederlandse eigenschappen vandaan komen. Zoals bijvoorbeeld het fenomeen ‘afspraak is afspraak’: in een werk-omgeving erg gewaardeerd door mensen uit vrijwel alle andere culturen. In de privésfeer daarentegen wordt deze mentaliteit vaak als bizar ervaren: je agenda raadplegen om een afspraak te maken met familie?
Tegelijkertijd laat Saskia zien wat de verschillen en overeenkomsten zijn tussen Nederland en andere landen op het gebied van communicatie, vertrouwen, hiërarchie, motivatie en omgangsvormen (bijvoorbeeld tijd).
Tijdens de workshop deelt Saskia haar vijf cultuurprincipes en maakt ze gebruik van anekdotes en praktijkvoorbeelden.


Lees verder

Inclusief gedrag

11 juni 2025
Pedagogische en didactische ontwikkeling
Elke klas heeft haar buitenbeentjes en dwarsliggers. Juist deze leerlingen zijn gebaat met inclusief onderwijs. Inclusief onderwijs biedt namelijk een antwoord op probleemgedrag in de klas. Het benadrukt aandacht voor iedereen, stimuleert samenwerking en nodigt uit tot creatieve oplossingen. 
Gedrag is geen vaststaand kenmerk van een leerling, maar een manier waarop een leerling probeert om te gaan met een complexe situatie. Deze aanpak kan beïnvloed en veranderd worden. Hetzelfde geldt voor de leraar. Ook de leraar moet bereid zijn zijn visie en gedrag te herzien.
In de workshop word je kort meegenomen naar onderdelen uit het boek 'Inclusief gedrag', geschreven door Gijs van Gemert, Karlieneke Speijers en Sofie Sergeant. Er wordt vooral stilgestaan bij de voorkeurstijlen van de leraar. Hoe kan het kijken naar gedrag en hoe jij hierop reageert, helpen in het omgaan met gedrag van leerlingen? 
Lees verder

Jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong (Meer- en hoogbegaafdheid)

Start: 08 mei 2025
Pedagogische en didactische ontwikkeling

Er is een groep jonge kinderen die start in de onderbouw met een ontwikkelingsvoorsprong. Dit vraagt speciale aandacht, kennis en vaardigheden van de leerkracht. Deze training is bedoeld om meer zicht te krijgen op wat ontwikkelingsvoorsprong eigenlijk is en hoe je om kunt gaan met de verschillen tussen kinderen zodat elk kind goed tot zijn recht komt.
Hoe geef je invulling aan differentiatie in een onderbouwgroep en hoe ga je om met jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong? In deze training staat het invulling geven aan taal- lees- en rekenonderwijs centraal. Welke leerstof bied je aan, hoe richt je de leeromgeving uitdagend in en hoe handel je als leerkracht als het gaat om jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong?


Lees verder

Leerteam Bewegingsonderwijs

Persoonlijke ontwikkeling, Voor GOED onderwijs, Inspiratie
Op zoek naar antwoorden op vragen waar je al geruime tijd mee loopt? Of juist op zoek naar praktische kennis om direct toe te passen in jouw praktijk? Beschik jij over kennis en ervaring die je graag met anderen binnen WIJdeVenen of daar buiten wilt delen? En ben je op zoek naar een inspirerende groep mensen met een gedeelde interesse om van en met elkaar te leren? Dan is deelname aan een van onze leerteams echt iets voor jou!

 


Lees verder

Leerteam Hoogbegaafdheid

Persoonlijke ontwikkeling, Voor GOED onderwijs, Inspiratie
Heb je hart voor begaafde leerlingen? Herken je dat het leren bij begaafde leerlingen niet altijd vanzelf gaat en vind je het belangrijk om in te spelen op de onderwijsbehoeften van deze leerlingen? Vraag je je soms af hoe je dat het beste kunt doen?Dan is het leerteam HB echt iets voor jou. In dit leerteam werk je samen met andere leerkrachten (van groep 1 t/m 8) aan het verbeteren van ons onderwijs voor begaafde
Lees verder

Leerteam Rekenen

Start: 10 september 2024
Pedagogische en didactische ontwikkeling, Inspiratie
Wil je je verdiepen in de mogelijkheden om met jouw collega’s een verbetering in het rekenonderwijs en de rekenresultaten te brengen op jouw school? Wellicht is het leerteam rekenen dan passend bij jou en de situatie van jouw school.  Tijdens 5 bijeenkomsten verkennen we niet alleen de essenties van de rekendidactiek maar ook het leerproces van jou en je collega’s. 
Lees verder

Literatuurcirkel met kinderliteratuur voor leerkrachten

Persoonlijke ontwikkeling, Inspiratie
"Lezen is het allerbelangrijkste vak dat er is. Ons hele onderwijs is geënt op lezen. Je hebt het voor alles nodig. Jij bent verantwoordelijk voor het feit dat jouw leerlingen kunnen lezen, goed kunnen lezen en plezier hebben in het lezen. En daarom moet jij als leerkracht het goede voorbeeld geven. Ben je je bewust van het feit dat basisschoolleerlingen übergevoelig zijn voor de leessituatie van hun juf of meester?" (Smits,2022,2023)
Ben jij de leraar die de kinderen weet te motiveren of wil je daar mee beginnen? De literatuurcirkel is voor alle leerkrachten die tijd willen maken om kinderboeken te lezen, hier samen met collega's over te praten en ervaringen te delen én om te leren om zelf een literatuurcirkel uit te voeren. 
Lees verder

Meertaligheid in de Klas: Van Uitdaging naar Kans

01 oktober 2025
Pedagogische en didactische ontwikkeling

Deze training is voor iedereen die werkt met meertalige kinderen!
Steeds vaker krijg je als onderwijsprofessional kinderen op school die de Nederlandse taal nog niet goed beheersen. In deze training leer je hoe je onderwijs voor meertalige leerlingen kunt vormgeven en kinderen hierin kunt ondersteunen binnen de klas. 
We richten ons op de praktische vaardigheden die je nodig hebt om deze leerlingen te ondersteunen bij het verwerven van een tweede taal. Je krijgt concrete handvatten gebaseerd op theorie om het onderwijs aan te passen aan de specifieke onderwijsbehoeften van deze leerlingen en hun ouders. 
Daarbij besteden we veel aandacht aan het ondervinden hoe het is om meertalig te zijn, jouw eigen ervaringen en casuïstiek. Aan het einde van de training ‘Meertaligheid in de klas’ ben je niet alleen geïnspireerd, maar ook klaar om direct aan de slag te gaan. Je herkent de problematiek, maar ook de kracht van meertaligheid en je weet wat je de volgende dag anders kunt doen om samen met je collega's je didactische en pedagogische vaardigheden op dit vlak structureel te verbeteren. 


Lees verder

Mentorenwerkplaats

16 oktober 2025
Persoonlijke ontwikkeling

Ook in het schooljaar 2026-2027 staan er twee mentorenwerkplaatsen gepland. De mentorenwerkplaats is voor alle mentoren die stagiaires begeleiden of dit in de toekomst willen gaan doen. Hij wordt georganiseerd om samen met de mentoren van onze scholen én Hogeschool Leiden te werken aan het verbeteren van de begeleiding van de stagiaires, zij zijn tenslotte onze toekomstige collega's. Het is een moment om samen te leren, ontwikkelen, delen, informeren en ontmoeten.   

 

Tijdens deze middag wordt het belang van goed mentorschap besproken en uitwgewerkt en gaan we met elkaar in gesprek aan de hand van herkenbare casuïstiek. Er is natuurlijk ook ruimte om vragen te stellen. 


Lees verder

Mentorenwerkplaats

03 maart 2026
Persoonlijke ontwikkeling

Ook in het schooljaar 2026-2027 staan er twee mentorenwerkplaatsen gepland. De mentorenwerkplaats is voor alle mentoren die stagiaires begeleiden of dit in de toekomst willen gaan doen. Hij wordt georganiseerd om samen met de mentoren van onze scholen én Hogeschool Leiden te werken aan het verbeteren van de begeleiding van de stagiaires, zij zijn tenslotte onze toekomstige collega's. Het is een moment waar we samen leren, ontwikkelen, delen, informeren en ontmoeten.   

 

Tijdens deze middag zullen we het belang van goed mentorschap bespreken en uitwerken en gaan we met elkaar in gesprek aan de hand van herkenbare casuïstiek. Er is natuurlijk ook ruimte om vragen te stellen. 


Lees verder

Met de benen op tafel! (Groep 7/8)

27 mei 2025
Inspiratie

Heb jij ook wel eens onderwerpen waarvan je zou willen weten hoe collega’s in groep 7/8 dit op andere scholen aanpakken? Onderwerpen die je tijdens een benen-op-tafel-gesprek kunt bespreken? Tijdens deze ‘Met de benen op tafel’- gesprekken gaat het om sparren, inspireren, elkaar ontmoeten en uitwisselen, met input vanuit jullie als deelnemer. Hoe ga je om met bijvoorbeeld huiswerk, uitstroomadviezen en differentiatie, eigenaarschap, toetsen, werkvormen, begrijpend lezen…?  

Voor deze gesprekken hebben we dit schooljaar drie momenten gepland voor de leerkrachten van groep 7/8. De derde staat gepland op dinsdag 27 mei van 15.30 uur tot uiterlijk 17.00 uur. 


Lees verder

Ontdek de kracht van tekenen als ondersteuning bij jouw lessen

Start: 13 mei 2025
Persoonlijke ontwikkeling, Inspiratie

Laat je inspireren tijdens deze tweedelige workshop speciaal voor onderwijsprofessionals! Op de eerste middag leer je de basis van zakelijk tekenen: simpele technieken waarmee je ideeën en informatie helder en krachtig in beeld brengt. De tweede middag duiken we in de praktische toepassingen in het onderwijs. Ontdek hoe visuele ondersteuning leerlingen motiveert, complexe onderwerpen vereenvoudigt en zorgt voor meer betrokkenheid.


Lees verder

Specialist jeugdliteratuur in het basisonderwijs

Start: 21 januari 2026
Pedagogische en didactische ontwikkeling

Deze cursus van Hogeschool Leiden wordt nu ook incompagny aangeboden bij WIJ de Venen!
Duik in de wereld van jeugdliteratuur en word een expert in het basisonderwijs! Als leerkracht in het  basisonderwijs leer je hoe je jeugdliteratuur boeiend, effectief en vakoverstijgend inzet tijdens jouw lessen. Laat je inspireren door boeken zoals de 'Zweetvoetenman' en het 'Land van de Grote Woordfabriek'.

Word een specialist in jeugdliteratuur en verrijk jouw onderwijservaring.Je ontwikkelt tijdens de cursus je vaardigheden om jeugdboeken op een functionele en effectieve manier te integreren in het leerproces. Je leert niet alleen voor jezelf, maar ontdekt ook hoe je deze kennis kunt delen met je collega's. Met als resultaat dat je het leren en lezen op jouw school naar een hoger niveau tilt. Word een pionier in het leesonderwijs en geef jouw carrière een inspirerende boost met deze interessante cursus.


Lees verder

Workshop "Spelen op het Plein"

15 mei 2025
Pedagogische en didactische ontwikkeling

Wil jij het buitenspelen op het schoolplein nóg leuker, actiever en leerzamer maken? Doe dan mee met onze inspirerende workshop "Spelen op het Plein", speciaal voor leerkrachten van groep 3 t/m 8!

Tijdens deze interactieve sessie krijg je praktische tools en nieuwe inzichten om het spelen tijdens pauzes en bewegend leren te verrijken. We gaan in op: 
Actieve en gevarieerde pleinspellen – passend bij de leeftijdsgroepen 
Structuur en overzicht – hoe zorg je voor rust én uitdaging? 
Inclusief spelen – iedereen laten meedoen, ongeacht niveau of voorkeur 
Creatief gebruik van materialen – slimme en eenvoudige oplossingen


Lees verder